Visar inlägg med etikett Kläder. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Kläder. Visa alla inlägg

tisdag 17 juli 2012

Munkjacka

Väldigt enkel munkjacka, sydd för några år sedan.

Sextiotalsaktig tunika


Tunikagrej av en gammal gardin. Gjorde även ett kuddfodral i detta tyg en gång, matchning med inredningen is da shit. 

måndag 16 juli 2012

Randigt

Grej med hemsydda knappar av tyg, ett sönderklippt platslock och lite fyllning.

Kostymnissens höstflykt





Med viss frustration över det höstlika sommarvädret kom denna grej till för några veckor sedan. Detaljerna är virkade eller fastsydda trasmatterester.

Virkat

Virkad ponchogrej av ett gäng garnrullar från second hand.

Virkat

Dagens lärdom: Undertecknad äro icket en fotograf. Jäsiken vad svårt det är att fota kläder! Här är iaf en virkad historia.

söndag 10 juni 2012

Skolavslutningsgrej

Världshistoriens (eller i alla fall mitt) märkligaste foto?! Don't know vad happened där. Någon slags religions-upplysnings-aktig bild blandat med avsaknad av vänster ben. Var iaf skolavslutningsklänning för ettan i gymnasiet. Allt tyg som blev kvar var tre kvadratdecimeterstora rutor, pressat läge.

Animal Liberation-kofta


Experiment med en massa stickade rektanglar och dylika former som syddes ihop. Text och fisk är stickat samtidigt som själva tröj"tyget" men är finputsade i efterhand med några formande stygn. På med några fräsiga knappat, klart!

Stickad T-shirt

Den skapelse jag är absolut mest stolt över. Tog om man lägger ihop alla aktiva stickningstimmar bara omkring ett dygn att färdigställa, plus komönsterritningstid (vilket ord va?! haha), utspritt på typ en veckas tid, men jäsiken vad trött i fingrarna man var efter detta. Gjord av bomullsgarn från second hand.

Kofta? Tunika?

Tunikakoftsgrunka samt gestaltning av vilka känslor som väcks i mitt inre vid möte med den läskiga uppfinningen som vanligen benämns som "kamera". Hugaligen. Får gömma-ansiktet-bakom-lem-impulser bara av att höra ordet.

Lakansharems

Av ett gammalt sprickfärdigt lakan samt en bit trasmattegarn. Inte det bästa tyget men svalt och skönt.

Hösttröja

Enkel T-shirt av tyg som jag tror är gjort för att vara muddmaterial, som var vävt som en stor tub/rulle med perfekt Moa-bredd, bara att sy ärmar och fålla lite så har man det roliga kvar: pyntandet! Blev här en höstlövsgren med en lurvig larv på.

Animal Liberation-jacka

Jacka gjord av något jag tror var ett sängöverkast, en gammal polotröja som foder samt av några överblivna tygstumpar. Frihet till kossorna! Låtom korna få töja sina tungor mot blommor i frid!

Uggleharems



Haremsbyxor med små utklippta ugglor från ett mysigt mönstrat tyg, och en gren för dem att sitta på. Väldigt nötta i dagsläget men ack så bekväma :D
Världens mest lättsydda plagg: haremsbyxorna. Här utrustade med lite pyntningsgrejer: gammalt fransband från en lampa och ihopflätat trasmattegarn. T-shirten tryckt på en bildlektion, "växtätare" står det.

HAREMSBYXOR I MITT HJÄRTA. Typ inkarnationen av Användarvänligheten själv.

Djursnäll kjol

Kjol av ett alldeles fantastiskt kuddfodral jag hittade på Kupan för en femma. Be kind to animals står det lite här och var, UTMÄRKT för en kjolbehövande vegan med resårband och symaskin i högsta hugg.

Virkad klänningsgrej

Virkad grunka som för en varmlivad människa såsom undertecknad är aningen för svettig, men när klimatet brakar ihop och vi får en ny istid (eller vad som nu kommer att hända) (har blitt mer och mer domedagsprofetisk på senare tid har jag märkt) sitter en varm tröja med fina färger fint.

Veganhuvtröja



Veganhuvtröja, för hallå man måste ju stoltsera med sin inre visdom som fick en att välja en så fantastiskt bra kosthållning!! Hehe. 

Skolavslutningsklänning 2

Skolavslutningsklänning för nian av ett gammalt lakan och ett övergivet sängöverkast. Kostnad: helt gratis förutom elkostnad för symaskin och för en trådrulle. Inte superskön att ha på sig men experimenterande är alltid skoj, åtminstone i skapandeögonblicket (vilket sedan kan följas antingen av några ögonblicks illvrål av frustration eller ett förtjust gnolande, beroende på resultat ;) ).

Tröja/tunika/överkroppsbeklädnad av nåt slag...

... eller vad man nu ska kalla det. Hyser egentligen viss aversion gentemot rosetter och pluttenuttigheter men lite kul blev denna tycker jag. Gjord 08/09 nån gång.